Nákup pneumatík je jednoduchý. Ale nájsť tie najvhodnejšie pre vaše auto a vaše potreby môže byť zložité. Zlý výber ovplyvní výkon auta a schopnosť vysporiadať sa s vrtochmi počasia. Bežné pneumatiky môžeme rozdeliť do troch hlavných kategórií – celoročné, letné a zimné. Väčšina ľudí si kupuje sadu letných a sadu zimných pneumatík, táto kombinácia sa zdá byť v našich zemepisných podmienkach najideálnejšia. Letné pneumatiky zlepšujú ovládateľnosť a brzdné vlastnosti vozidla na suchom a mokrom povrchu, zimné pneumatiky naopak zlepšujú tieto jazdné vlastnosti na snehu. Keďže zima nás tento rok veľmi nepotrápila a jej koniec sa nezadržateľne blíži, tento článok je venovaný práve kategórii letné pneumatiky. Najprv si však povedzme o pneumatike všeobecne.
ZÁKLADNÉ ČASTI PNEUMATIKY
- Plášť pneumatiky – je zložený z viacerých častí. Základ tvorí kostra z textilných alebo oceľových vlákien, pneumatike dáva tvar a nosnosť. Ďalšou časťou je pätka, ktorá drží pneumatiku na ráfiku pomocou oceľových drôtov.
- Behúň – je vrchná časť pneumatiky opatrená dezénom. Pre letné pneumatiky musí byť hĺbka dezénu minimálne 1,6 mm, pre zimné 3 mm.
- Bočnica – je z prírodného kaučuku (aby zniesla opakovaný ohyb) a chráni kostru pred vonkajšími vplyvmi.
- Nárazník – je medzi kostrou a behúňom, tvoria ho šikmo uložené textilné alebo oceľové vlákna, zlepšuje pevnosť kostry.
- Vnútorná guma – bráni úniku vzduchu z plášťa pneumatiky, v bezdušovej pneumatike plní úlohu duše.
- Ďalšie časti
DEZÉN PNEUMATIKY
Dezén, čiže vzor pneumatiky tvoria drážky, ktoré môžu byť rôzne usporiadané. Úlohou drážok je zabezpečiť čo najlepšiu priľnavosť pneumatiky, a teda celého vozidla, k vozovke. Od neho sa odvíja aj životnosť pneumatiky. Práve dezénu sa venujú početné testy pneumatík, čoho výsledkom sú kvalitné výrobky overených značiek. V princípe môžeme dezén pneumatiky rozdeliť na symetrický a asymetrický. Aký je medzi nimi rozdiel?
ASYMETRICKÝ DEZÉN PNEUMATIKY
Vnútorná a vonkajšia polovica pneumatiky majú rozdielne vzory. Takáto pneumatika môže pôsobiť zvláštne. Celá pneumatika, čiže jej obe polovice, musia spracovať povrch vozovky rovnakým spôsobom, načo je teda asymetrický vzor dobrý? Odpoveď znie: lepší výkon pri rôznych podmienkach a pri rôznych druhoch jazdy, najmä pri temperamentnej jazde. Pneumatika s asymetrickým vzorom sa vyznačuje lepšou trakciou a zmierňuje prechody medzi mokrou a suchou vozovkou.
Prudké zatáčanie sa odzrkadľuje na vonkajšej strane pneumatiky a spôsobuje jej nerovnomerné opotrebenie. Práve asymetrický vzor bráni tomuto zrýchlenému opotrebeniu tým, že prenáša vzniknuté sily aj na vnútornú časť pneumatiky. Opotrebenie pneumatík sa spomaľuje, jej odolnosť a životnosť stúpa. Pomer cena – kvalita je u pneumatík s asymetrickým vzorom viac ako dobrý. Naopak, symetrický vzor dezénu zbytočne zaťažuje obe polovice pneumatiky rovnako, čoho výsledkom je rýchlejšie opotrebenie pneumatík.
Letná pneumatika Hankook Ventus Prime3 K125 je príkladom vysokovýkonnej pneumatiky na mokrom aj suchom povrchu, ako aj pri športovej jazde. Skvelo odvádza vodu, je tichá, zabezpečuje efektívnosť brzdenia i komfortnú jazdu.
SYMETRICKÝ DEZÉN PNEUMATIKY
Vnútorné a vonkajšie polovice pneumatiky sú rovnaké, s rovnakými drážkami a výstupkami. Výhodou symetrického dezénu je možnosť zmeny pozícií kolies na aute, čo môže dobu používania jednej sady pneumatík predĺžiť. Je symetrický vzor horší od asymetrického? Alebo naopak? Nie. Aj symetrický vzor pri správnej konštrukcii, materiálovom zložení a dezéne prináša výhody. Ani každá pneumatika s asymetrickým vzorom nemusí spĺňať nároky uvedenej koncepcie.
Či už si vyberiete symetrický alebo asymetrický vzor, myslite na obsah tohto článku. Zrejme nebudete kupovať pneumatiky iba podľa vzoru dezénu, je potrebné vyhodnotiť všetky vlastnosti, ktoré vaše nové pneumatiky majú mať. Či splnia všetky nároky, ktoré na ne počas používania budete klásť.